Pierwsza wersja programu Microsoft Excel powstała w 1987 roku. Więc Excel ma już ponad 30 lat! Dzisiaj niewiele osób wyobraża sobie pracę biurową bez poczciwego Excela. Sam program jest jednym z najchętniej używanych do zadań związanych z przetwarzaniem i analizą danych. Po co znać Excela? Znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego jest niemal niezbędna na rynku pracy. Natomiast zaawansowana znajomość programu daje znaczącą przewagę nad konkurencją. Do czego można wykorzystać Excela i dlaczego jego znajomość jest tak pożądana?
Excel - standard w pracy biurowej
Microsoft Excel jest obecnie niezaprzeczalnie najpopularniejszym programem w swojej kategorii. Od chwili wypuszczenia pierwszej edycji, program jest wciąż udoskonalany i uzupełniany o nowe funkcjonalności. Dzięki temu narzędzie staje się jeszcze bardziej intuicyjne i przyjazne użytkownikowi. Ze względu na dużą popularność, MS Excel stanowi obecnie uniwersalny format i standard przetwarzania i przechowywania danych. Dlatego też znajomość Excela jest już standardowym i niemal podstawowym wymogiem stawianym kandydatom do pracy w większości firm i przedsiębiorstw.
Wystarczy przejrzeć ogłoszenia o pracę, w większości których znajomość MS Excel jest wymagana przynajmniej na poziomie podstawowym. Pracodawcy oczekują praktycznej znajomości Excela m.in. na stanowiska takie jak analityk biznesowy, księgowy, przedstawiciel handlowy, logistyk, menedżer, pracownik administracji, pracownik sektora bankowego lub ubezpieczeniowego. Portal pracuj.pl wymienia znajomość pakietu MS Office wśród 7 niezbędnych umiejętności w pracy biurowej.
Excel niezastąpiony w domu
Coraz więcej ludzi sięga po Excela nie tylko w pracy, ale również w domu. Dzięki intuicyjnej obsłudze i ogromnym możliwościom, Excel doskonale sprawdza się jako narzędzie do:
✅ planowania domowego budżetu,
✅ porównywania ofert kredytów,
✅ planowania posiłków (kalkulator kalorii),
✅ przechowywania listy kontaktów znajomych i rodziny,
✅ i wiele innych.
A ty korzystasz już z Excela w domu? Do czego wykorzystujesz arkusze kalkulacyjne? Podziel się z nami swoimi pomysłami na facebooku.
Sprawdź ofertę naszych kursów On-Line
Wizualizuj dane z MS Excel
W biznesie same dane to za mało. Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy zbierane i przetwarzane dane zajmują coraz więcej gigabajtów. Managerowie i pracownicy wyższego szczebla oczekują gotowych wniosków przedstawionych w jasny i klarowny sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest prezentacja graficzna i wizualna. MS Excel daje nam dużo możliwości do przygotowania wykresów, infografik i tabel z podsumowaniami na podstawie zebranych danych.
Pracując z Excelem możesz wspomagać się formatowaniem warunkowym, tabelami i wykresami przestawnymi, różnymi typami wykresów (kołowe, kolumnowe, słupkowe) również w 3D. Każda kolejna wersja programu MS Excel dostarcza nowych funkcjonalności również w zakresie prezentacji graficznej. Wersja Excel 2019 została wzbogacona między innymi o wykres lejkowy oraz kilka przydatnych usprawnień tabel i wykresów przestawnych.
Niewykorzystane możliwości
Program Microsoft Excel oferuje ogromne możliwości w zakresie dokonywania obliczeń, przetwarzania i analizy danych. Jednak w dalszym ciągu jego użytkownicy ograniczają się głównie do podstawowych funkcjonalności i funkcji takich jak SUMA czy ŚREDNIA. Na szczęście świadomość potęgi Excela, wciąż rośnie zarówno wśród pracodawców jak i pracowników oraz kandydatów do pracy.
Sprawdź listę 15 funkcji Excel, które musisz znać!
Pamiętaj, że znajomość zaawansowanych funkcjonalności Excela pozwala na sprawniejsze przeprowadzanie analiz oraz przygotowywanie raportów. Wyższa efektywność pracy to oszczędność czasu i pieniędzy dla pracownika i firmy. Po co znać Excela w domu? Excel może znacząco ułatwić Ci planowanie i codziennych obowiązków i budżetu.
Warto znać Excela
Mam nadzieję, że nie masz już wątpliwości po co znać Excela i jego funkcjonalności. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z Excelem, zacznij od kursu Excel Podstawowy. Jeśli pracujesz już z programem, ale chcesz poznać bardziej zaawansowane funkcjonalności i praktyczne zastosowania, polecamy kurs Excel Średnio Zaawansowany lub Excel Zaawansowany.